معاون وزیر و رییس سازمان توسعه تجارت ایران
فن آوری اطلاعات می تواند صنعت نمایشگاهی ایران را متحول کند
معاون وزیر و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اهمیت برگزاری نمایشگاههای مجازی در دوران شیوع بیماری کرونا گفت: «یکی از مهمترین فعالیتهای پیش رو برای توسعه تجارت خارجی کشور، به ویژه در شرایط شیوع جهانی بیماری کووید۱۹ و کاهش امکان برگزاری نمایشگاههای فیزیکی، برنامهریزی و طراحی نمایشگاههای بینالمللی مجازی است. لازم است که فعالان حوزه فنآوری اطلاعات به ما کمک کنند تا بنیادهای برگزاری نمایشگاههای مجازی برای سازمان توسعه تجارت برنامهریزی و طراحی شود.
زادبوم با اشاره به فقدان دانش و آگاهی کافی در میان فعالان تولید و صنعت کشور در مورد مزایا و امکانات نمایشگاههای مجازی تاکید کرد: «بسیاری از فعالان اقتصادی هنوز آشنایی کافی با نمایشگاههای مجازی ندارند. جتی هنوز تمایز فروشگاههای آنلاین با نمایشگاههای مجازی درست درک نشده است. بنابراین این مفهوم باید جا بیافتد و فعالان بخش خصوصی باید کمک کنند تا زمینههای تعریف و طراحی نمایشگاههای مجازی در کشور پایهگذاری شود.»
زادبوم تأکید کرد: تعریف و ساختار نمایشگاههای مجازی باید به صورتی باشد که برای برگزارکنندگان، نمایشگاههای فیزیکی جذاب باشد و امکان درآمدزایی را برای نهادها و شرکتهایی که پیش از این در حوزه نمایشگاههای فیزیکی فعالیت داشتند فراهم کند. رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: «باید در این زمینه فرهنگسازی شود. از این رو، فعالان و تشکلهای فنآوری اطلاعات باید محتوای علمی در این مورد تولید کنند و راهکارهای برپایی چنین نمایشگاههایی را شرح دهند، تجربههای کشورهای دیگر تشریح شود و لازم است که این مطالبه عمومی شکل بگیرد که در دوران کرونا و دوران افول نمایشگاههای فیزیکی و حضوری، سازمان توسعه تجارت و نهادهای دولتی برای برگزاری نمایشگاههای مجازی تسهیلات و حمایتهای لازم را انجام دهند.»
زادبوم تأکید کرد: فعالان صنعت فنآوری اطلاعات و ارتباطات میتوانند تحولی انقلابی در عرصه نمایشگاههای تجاری ایجاد کنند. او گفت: «مجریان نمایشگاههای سنتی به این دلیل که نسبت به درآمدزایی در عرصه مجازی تردید دارند، تمایل کمتری دارند تا در راه انداختن چنین نمایشگاههایی مشارکت کنند، اما فعالان عرصه فنآوری اطلاعات میتوانند با تشریح دقیق و فراهم کردن زیرساختهای لازم، برای درآمدزایی، ارتباط مجازی، دعوت مجازی از شرکت کنندگان و امکانات اینچنینی، مجریان سنتی نمایشگاههای حضوری را هم قانع کنند که در این عرصه وارد شوند.»